Dato: 6. – 7. november 2025
Påmeldingsfrist: 3. oktober 2025
Sted: Quality Airport hotell, Stjørdal
Tid: Oppstart 11:00 (Lunsj-til-lunsj)
I en hverdag preget av rutiner, høyt tempo og krevende kundesituasjoner, er motivasjon en ferskvare. Dette seminaret er for deg som jobber tett på drift og kundebehandling, som ønsker påfyll, inspirasjon og konkrete verktøy for å holde energien oppe, også når dagene går i loop.
Hvordan håndtere vanskelige, sure og misfornøyde folk?
Vanskelige folk, håpløse mennesker, misfornøyde kunder, utrivelige personer, sure innbyggere … Alle kan ha en dårlig dag, og da er det vårt ansvar å sørge for at den blir litt bedre.
Hvordan kan vi håndtere vanskelige, sure og misfornøyde folk på en god måte? Hvor stammer all surheten fra, og hvorfor skal vi bruke tid på dem? Og hvordan gjør vi det på en god måte?
Velkommen til årets seminar for drift og kundebehandling som tar for seg teknikker for å håndtere slike mennesker. Og kanskje vil du blitt utfordret litt selv også? Det hender seg at vi trigger det negative i folk, uten at vi egentlig vil det.
Program
Dag 1
11.00 – 11-30: Velkommen og introduksjon til samlingen
11.30 – 12.30: Lunsj
12.30 – 16.00: Faglig
- Hvem er den vanskelige kunden?
- Du ser kunden fra ditt ståsted.
- Eksempler og historier?
- Hvem skal vi bruke tid på?
- Hvorfor er kundene vanskelige?
- Nå tar vi kundens ståsted.
- Overgangen fra privatperson til kundebehandler?
- Hvordan virker jeg i min rolle på kunden?
- Hva virker i møte med den vanskelige kunden?
- Erfaringsutveksling – vi lærer av hverandre og blir kjent med noen verktøy og metoder.
16.00: Avslutning
Dag 2
09.00: Oppstart
- Tilbakeblikk til gårdagen
- Vi jobber videre med konkrete tips, verktøy og metoder.
- Ting å si
- Noe å gjøre
- Måter å tenke på
- Vi bruker verktøyene i konkrete hverdagssituasjoner.
- Oppsummering og avrunding.
13.00 – 14.00: Lunsj
Kursledere:
Camilla Herstad:
Mange års erfaring i kundefront. Jobber mye med kurs, foredrag og veiledning innen service og kundebehandling. Camilla involverer og engasjerer gjennom åpne spørsmål og aktiv dialog.
Einar Klomsten:
Kjenner avfallsbransjen gjennom samarbeid med flere aktører i en årrekke. Einar har en levende og engasjerende stil med mange konkrete eksempler.
Camilla og Einar er kolleger i Fremm rådgiving. Se fremm.no for mer informasjon.
Priser
Full pakke | NOK 6 200 eks. MVA |
Konferanse og middag | NOK 4 800 eks. MVA |
Kun konferanse | NOK 3 800 eks. MVA |
Ekstra overnatting fra 5.11.2025 kan velges ved påmelding.