Vi arrangerte seminar for drift og kundebehandling 5.-6.november på Scandic Hell.
Vi startet dagen med omvisning på den nye gjenvinningsstasjonen på Heggstadmoen. Der fikk vi omvisning av Dragana Skjøstad (Driftsleder på omvisningsstasjonen) og Rolf Bjarne Brobak (prosjektleder i TRV). En imponerende gjenvinningsstasjon. En utbygging til 110 millioner som skal håndtere 200 000 privatkundebesøk i året. Med en egen stor avdeling for farlig avfall. Vi ønsker lykke til med åpningen 1.februar 2015!
Deretter gikk turen videre til IKEA, der vi fikk møte en meget engasjerende varehussjef, som informerte om avfallsbehandlingen i butikken, den var ryddig og ordentlig, med fokus på miljø og muligheter for gjenbruk i innkjøpsfasen. De setter krav både til eksterne og egne leverandører. Logistikksjefen informerte om systematikken for varetransport på anlegget, vi fikk se roboten som sørget for etterfylling av varer basert på et imponerende logistikksystem, ledetiden var fire dager (tiden fra en vare bestilles for eksempel i Kina til den er i butikken.)
På Scandic hell, var det Mini Jakobsen som holdt foredrag om samhandling. Han viser på en fortreffelig måte hvordan man må spille på lag for å oppnå gode resultater. Her fikk vi et lite innblikk i hvordan hverdagen var i RBK, under ledelse av Nils Arne Eggen. Mini relaterte det meste til fotballen, på en fortreffelig måte. En kjempeflink foredragsholder, morsom, kunnskapsrik og relaterte temaet samhandling til vår hverdag.
Den sosiale delen av seminaret er også viktig, under middagen på kvelden fikk vi overraskende besøk av Ole Magnar Morken alias Jårengen, han brakte med seg et oppkom av gode vitser til forsamlingens store forlystelse.
Dag to var det Karl Peder Bjerve som fikk gleden av å starte, med foredrag om farlig avfall, med fokus på bedriftsopplæring, avfallsplanlegging, utarbeide miljøregnskap, elektronisk deklarering. Mye info fra et komplisert fagfelt. Et foredrag midt i blinken for våre deltagere.
Knut Jørgen Bakkejord, orienterte om SESAM-prosjektet, hva er det og hva er status. Ettersortering av husholdningsavfall. Harmonisere: løsninger, anbud /innkjøp, hytterenovasjon. Strategier: ressurser, ytre miljø, samfunnsansvar, kundeservice.
Til avslutning fikk vi besøk fra Rema 1000 skolen, for en serviceinnstilling! Et foredrag som gjør at man ønsker å yte bedre service. Nils Martin Tidemann, ga oss mange tips hvordan vi kan yte enda bedres service til våre kunder. En utrolig dyktig mann.
Vi i komiteen vil takke for flotte dager sammen med deltagerne!
Per Jostein Blokkum, Kari Lundsvoll, Ragnar Opøien og Marianne Brødreskift